Reklama na Facebooku. PORADNIK A-Z

Prowadzisz własną firmę i chcesz spróbować swoich sił w reklamie na Facebooku? Możliwości promocji w mediach społecznościowych są ogromne. W poniższym poradniku poznasz podstawy reklam, które możesz wykorzystać w swojej firmie.

TwojaMarka prowadzenie Facebooka UK

✅ Promowanie posta czy reklama w Managerze Reklam?

Publikując posty na firmowym profilu, na pewno często widzisz opcję „promuj post”. Jest to skrócona wersja ustawiania reklamy, która często daje marne wyniki. O wiele rozsądniejszym pomysłem będzie ustawienie kampanii w aplikacji „Menedżer Reklam” (ang. „Ads Manager”) na Facebooku.

 

✅ Cel kampanii reklamowej.

Tworząc nową kampanię reklamową w Menedżerze Reklam, Facebook poprosi Cię o podanie celu kampanii. Nie musisz uczyć się teraz o wszystkich celach.

 

cel kampanii reklamowej

 

Jeśli prowadzisz małą, lokalną firmę usługową, proponuję dwie opcje. Reklama na ruch z przekierowaniem do strony internetowej lub reklama na ruch z przekierowaniem do Messengera. Przed utworzeniem reklamy kierującej na Twoją stronę internetową, warto upewnić się, że:

– przyciski na stronie działają prawidłowo,

– strona wyświetla się na wszystkich urządzeniach,

– formularz kontaktowy wysyła wiadomości na właściwy adres e-mail.

 

Jeśli natomiast prowadzisz sklep internetowy, warto skupić się na opcji „konwersje”. W przeciwieństwie do kampanii na ruch Twoja reklama będzie wyświetlać się osobom, które mają skłonności do dokonania zakupu.

 

✅ Wybór odpowiedniej grupy docelowej.

W tym miejscu wiele początkujących osób popełnia błąd, ustawiając reklamy do niewłaściwych osób. Pomyśl przez chwilę, kim jest Twój idealny klient i spróbuj utworzyć grupę docelową, która będzie do niego podobna. Możesz wybrać lokalizację, wiek, płeć, zainteresowania i język.

 

Radzimy!

Jeżeli przypuszczasz, że Twoi klienci mogą pasować do więcej niż jednego zainteresowania, warto duplikować dany zestaw reklam i każde zainteresowanie dodać do innego zestawu reklam. Dzięki temu będziesz wiedzieć, które zainteresowanie przynosi więcej potencjalnych klientów.

 

✅ Grupy niestandardowych odbiorców i Facebook Pixel.

Warto zatrzymać się jeszcze na chwilę przy grupie docelowej. Facebook daje nam o wiele większe możliwości ustawienia grupy docelowej. Zainstaluj na swojej stronie Facebook Pixel (kod śledzący). Na podstawie Pixela możemy tworzyć grupy docelowe:

– osoby, które były na naszej stronie,

– osoby, które dodały produkt do koszyka i nie dokonały zakupu,

– osoby, które dokonały zakupu,

– osoby, które wypełniły formularz.

Oczywiście możliwości jest znacznie więcej. Można na przykład tylko wybrać osoby, które były na danych podstronach (na przykład osoby, które przeglądały ofertę).

Mało? Przeczytaj kolejny punkt 🙂

 

✅ Grupy osób podobnych.

lookalike audience reklama na Facebooku Wiesz, czym jest „lookalike audience”? Są to grupy podobnych odbiorców, które możemy ustawić na podstawie listy mailingowej, wizyt na stronie internetowej lub zakupów w sklepie. Dla przykładu wyobraź sobie, że tworzymy grupę osób podobnych do osób, które dokonały zakupu w Twoim sklepie internetowym. Facebook na podstawie swoich algorytmów będzie szukał podobieństw pomiędzy tymi osobami i wyszukiwał osób, które są najbardziej zbliżone do naszej grupy docelowej. Polecam przetestować!

 

✅ Rodzaje kreacji reklamowych.

Twoja reklama może być grafiką, krótkim filmikiem reklamowym, animacją, pokazem slajdów lub karuzelą (poziomo przewijanymi grafikami). Dla uproszczenia skupmy się tylko na reklamie wyświetlanej na głównej tablicy Facebooka. Proponuję kwadratowe reklamy, które sprawdzą się na wszystkich urządzeniach. Przy prostokątnych kreacjach, część wyświetlanej reklamy będzie niestety nieestetycznie ucięta.

 

✅ Wygląd Twojej reklamy.

W każdej kampanii reklamowej możesz użyć kilka grup docelowych oraz ustawić kilka różnych reklam wyświetlających się każdej grupie osób.

Polecam Ci od 3 do 5 kreacji na każdą grupę docelową (każdej grupie pokażemy te same kreacje). Osobiście stosuję takie ustawienie:

– grafika 1,

– grafika 2,

– karuzela,

– filmik 1,

– filmik 2.

 

Facebook każdej naszej grupie docelowej będzie wyświetlał różne kreacje i sam wybierze, co działa najlepiej. W dalszym etapie Twój budżet zostanie automatycznie przeniesiony na kreację, która daje najlepsze efekty. Pamiętaj, że Twoja reklama musi zwrócić uwagę odbiorcy! Unikaj kolorów podobnych do Facebooka.

 

✅ Lejek sprzedażowy.

lejek sprzedażowy

Jedną ze skuteczniejszych metod reklamy jest wprowadzenie lejka sprzedażowego. Polega to na wyświetleniu klientowi kilku reklam.

W pierwszej kolejności wyświetlamy klientowi reklamę, która ma skłonić go do wejścia na stronę internetową. Następnie na podstawie tej reklamy tworzymy kilka grup docelowych:

– osoby, które weszły na stronę,

– osoby, które spędziły najwięcej czasu na stronie,

– osoby, które obejrzały przynajmniej dwa produkty lub odwiedziły podstronę z ofertą.

 

Wszystkim osobom, które znalazły się w powyższych grupach docelowych, wyświetlamy kolejną reklamę. Dobrze sprawdzi się tutaj reklama z rabatem ograniczonym czasowo lub silne „call to action”, czyli wezwanie do zakupu.

Na końcu lejka sprzedażowego tworzymy grupę osób, które dodały produkt do koszyka, ale nie dokonały zakupu.

 

Jeżeli prowadzisz firmę usługową, to lejek sprzedażowy można stworzyć tylko w dwóch reklamach.

 

Jeśli nie masz strony internetowej, to polecam jako pierwszą reklamę użyć wideo. W kolejnym kroku możesz stworzyć reklamę do wszystkich osób, które obejrzały minimum 75% wideo.

 

✅ Czym jest ROAS?

ROAS (ang. return on ad spend) to wskaźnik, który pokaże Ci, ile zarobiła Twoja reklama. Jeżeli miesięczny koszt Twojej reklamy na Facebooku to £500, a zarabiasz dzięki reklamom £5000 miesięcznie, to ROAS wynosi 10. W skrócie można to podsumować pytaniem „Ile zarabiam dzięki każdemu funtowi wydanemu na reklamy?”.

 

✅ Ile pieniędzy przeznaczać na reklamy?

Reklamę na Facebooku można zacząć nawet od £1 dziennie. Nie przyniesie to jednak żadnych zadowalających rezultatów. Jeżeli pozyskanie jednego klienta będzie kosztować Cię na przykład £7, to będziesz sprzedawać średnio co 7 dni!

Musisz pamiętać, że reklama na Facebooku to ciągłe testowanie nowych kreacji reklamowych, nowych grup odbiorców i nowych przekazów reklamowych. Osobiście polecam rozpocząć testowanie od £10 dziennie, wybrać najlepiej działającą reklamę i stopniowo podnosić stawkę (około 10-20% dziennie dla OPŁACALNEJ kampanii).

Dla przykładu załóżmy, że sprzedajesz bawełniane koszulki za £20.

– koszt zakupu jednej koszulki w hurcie to £8

– koszt wysyłki to £3

– koszt pozyskania jednego klienta to £4

Na jednej koszulce zarabiasz zatem £5. Dzieląc koszt sprzedaży jednej sztuki przez zarobek, zobaczysz, jaki musi być minimalny ROAS z reklam. £20/£5 = 4 Oznacza to, że wszystkie Twoje reklamy, w których ROAS jest niższy niż 4, są nieopłacalne.

 

✅ Jak często wprowadzać zmiany w reklamach?

Polecam sprawdzać wyniki z reklam co trzy dni i na tej podstawie wprowadzać zmiany. Dużo będzie zależeć od Twojego budżetu reklamowego. Jeżeli przeznaczysz £1 dziennie na kampanię, to wynik po trzech dniach może być niestety nieobiektywny. Reklama na Facebooku to szeroki temat. Dobrze przeprowadzone kampanie pozwolą Ci zarobić ogromne pieniądze. Nieudane kampanie spowodują, że zwątpisz w skuteczność reklam w mediach społecznościowych. Musisz pamiętać, że reklama na Facebooku wymaga ciągłych poprawek, testowania i nieustannej analizy wyników.

 

POWODZENIA!

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy z Twoimi reklamami, skontaktuj się z nami.

Skorzystaj z naszych usług!

Reklama w internecie

Oferujemy reklamę w mediach społecznościowych. Zdobądź nowych klientów!

Strony i sklepy internetowe

Tworzymy nowoczesne strony i sklepy internetowe.

Grafika reklamowa

Projektujemy logo, ulotki, wizytówki i wiele więcej. Nie musisz martwić się wydrukiem. Zrobimy to za Ciebie!